Aanwijzingen les 8 – Karakterstructuren
Aanwijzingen voor de volgende les
- Vanaf nu elke les de pendel meenemen
- Aanwijzing voor les 10 – module kleurenleer:
- Witte kleding meenemen, mag ook jasje of iets zijn (dus in les 8 en 9 hoeft dat nog niet).
- Bestuderen de lesstof van les 8 over de karakterstructuren. Het is belangrijk dat je deze echt uitgebreid bestudeerd voor aanvang van les 8. De leraar gaat er vanuit dat je dit gedaan hebt zodat de klas als geheel verder kan.
Informatie vooraf
- De voorbereidende lesstof over de karakterstructuren (staat hieronder) moet je wel hier bestuderen maar hoef je niet persé te printen; de lesstof die hier staat, krijg je in de betreffende les ook op papier mee.
Karakterstructuur
Elk mens heeft een karakterstructuur. Niet te verwarren met iemands karakter. De karakterstructuur van een mens bepaalt voor de rest van zijn of haar leven de fysieke kenmerken, dus de lichaamsbouw, en wat men in de psychologie de psychodynamiek noemt. Deze ‘programmering’ kan worden doorbroken door healing en persoonlijke groei.
Masker
De karakterstructuur wordt ook wel een masker genoemd, omdat het duidelijk maakt dat het iets is dat over de echte persoon heen ligt.
Onder lichaamsbouw valt
Je houding, recht, slungelig, meisjesachtig, voorovergebogen, lange of korte nek, lange of kortere benen, ingevallen buikje of juist een ingevallen borst, opgeblazen bovenlichaam, de uitstraling van je ogen en zelfs je stemgeluid.
Onder psychodynamiek valt onder andere
Hoe je reageert op impulsen van buitenaf, omgaat met angsten, met behoeftes, liefdesrelaties, en dergelijke. De karakterstructuur geeft ook een heel goede indicatie hoe je energieveld er uit ziet.
Aura-energie
Hoe het aura reageert op indrukken, interactie en ‘energetische’ aanvallen van buitenaf of misschien zelf wel graag aanvaller speelt.
Je Ki-point (Hara)
Binnen de Japanse ki-leer die je leert tijdens een Shin-Do training, staat de ki-energieleer centraal en hoe deze in permanente interactie staat met je ki-point. Als je de Shin-Do training hebt gevolgd, weet je hoe de staat van je ki-point en hoe je met de ki-energie omgaat, de mens als geheel beïnvloedt. De karakterstructuur van een mens heeft ook invloed op de staat van het ki-point.
Je chakra’s
De eigen psychodynamiek bepaalt welke chakra’s vaak in onbalans zijn. De karakterstructuur geeft je dan informatie die je in staat stelt de juiste oefeningen mee te geven aan de cliënt, om te werken aan de structuur en de chakra’s, waardoor ook het aura verandert en een degelijker fundament krijgt.
Als laatste vinden wij deze leer ook belangrijk voor elke spiritueel leraar, zoals een Reiki-master of Shin-Do® leraar, en voor elke professionele behandelaar of adviseur, zoals een AuraTouch® aurahealer. Het stelt deze namelijk in staat om beter in de eigen kracht te staan, niet snel in het spel van ego terecht te komen en op een grondige wijze aan zichzelf te werken.
Kortom, de karakterstructuren zijn voor de healer een gouden bron van informatie!
Historie
De eerste wetenschapper die dit uitgebreid observeerde en in kaart bracht was Wilhelm Reich. Hij was een psychoanalyticus en studeerde tegelijkertijd met Sigmund Freud in Wenen. Sindsdien is deze manier van analyseren verder ontwikkeld door diverse mensen waaronder Alexander Löwen en John en Eva Pierrakos.
In deze lesstof gaan we een grote stap verder en werken we met de karakterstructuren om inzicht te krijgen in zowel de psychodynamiek, waaronder de verstoorde chakra’s, als in de ‘eigenheid’ van het aura van een cliënt.
Segmenten
In de tekst refereren we met regelmaat aan een segment of gebruiken we het woord om iets aan te duiden. Met segmenten bedoelen we bepaalde delen van het lichaam. We maken onderscheid in:
- Oogsegment.
- Kaaksegment.
- Keelsegment.
- Hart/borstsegment.
- Middenrifsegment.
- Buiksegment.
- Bekkensegment.
Deze komen ook overeen met de chakra’s die in dat gebied hun oorsprong hebben.
De vorming van een structuur
De mens wordt verwekt en is vanaf dat moment, dus al ver voor de fysieke geboorte, onderhevig aan de emoties, gevoelens en ervaringen van de omgeving. Deze omgeving bestaat natuurlijk voor een groot deel uit de verwekkers en de opvoeders, waarbij we voor het gemak uitgaan van een moeder en een vader.
Het gebied van deze invloedssfeer is heel ruim: de stemming van de ouders tijdens de verwekking, elke gedachte van de moeder, elke gedachte van de vader als hij in de omgeving van de moeder is tijdens de zwangerschap, heeft direct zijn weerslag in het energieveld in en om het ongeboren kind. Ook na de geboorte gaat deze invloed door: niet alleen elke gebeurtenis of emotie, maar ook elke blik en elk woord en de interactie tussen mensen onderling maakt een deel uit van de belevingswereld van het jonge mens en heeft invloed op de verdere vorming van wat wij de karakterstructuur gaan noemen. Er bestaat niet alleen een scheiding tussen de ervaringswereld voor en na de geboorte, maar we onderscheiden in totaal vijf ervaringsfases van het kind. Het gaat bij de vorming van de karakterstructuur dan ook niet alleen om het soort ervaring, maar ook om het tijdstip: in welke fase was het kind toen het die ervaring had. Dezelfde ervaring kan in de eerste fase (voor de geboorte) heel grote gevolgen hebben, terwijl het in de laatste fase (tot 7,5 jaar) totaal geen enkel effect heeft, zowel fysiek als psychisch.
Karakterstructuren vragen om de kunst te herkennen zonder te veroordelen
Net zoals je elkaars culturele of etnische afkomst kunt herkennen (Arabisch, Indisch, Surinaams, blank etc.) gebeurt dat, als het goed is, ook zonder waardeoordeel.
Overigens: herinner jezelf er aan dat elke structuur even ‘erg’ is; alhoewel elk mens een voorkeur zal hebben voor één of meerdere maskers, zijn ze allemaal nep; het is een masker over de echte jij heen.
Van gedachte en gevoel naar karakterstructuur
Het unieke is dat elke gedachte en elke gevoelservaring en emotie een ontspanning of spanning in een kind teweeg brengt. Een kind dat bijvoorbeeld gevoelsmatig weinig aandacht krijgt, begint zijn bovenlichaam en ogen extra actief te maken om elders in het lichaam de geestelijke pijn niet meer te voelen. Terwijl een kind dat als baby niet echt gewenst was, juist het tegenovergestelde doet en zijn bovenlichaam minder zal ontwikkelen en snel zijn blik naar binnen keert als vlucht naar een wereld waar ‘ongewenst zijn’ niet bestaat. Elke ervaring geeft een bepaald segment (deel) van het lichaam juist een gevoel van ‘vrij-zijn’ of doet dat deel juist ‘bevriezen’. Het vrij-zijn is alleen maar goed, maar wat onze karakterstructuur vormt zijn de bevroren segmenten. Dit bevriezen is feitelijk het bevriezen van een energiestroom op die locatie, maar dat betekent ook een bevriezen, blokkeren op fysiek gebied. En zodra een kind wat ouder wordt (rond de zevenjarige leeftijd), ligt zijn of haar combinatie van bevroren segmenten vast en is de karakterstructuur bepaald. Vanaf dat moment kan deze alleen nog veranderen door bewuste persoonlijke groei en door het maken van bewuste keuzes die naar verandering leiden, zoals bijvoorbeeld het ondergaan van healing / therapie.
Het masker is volautomatisch
Belangrijk om te onthouden is dat het masker zijn ‘werk’ volautomatisch doet. Daarom kan het zo lang doorgaan, zonder dat je het als drager en creator door hebt.
Soms is er een moment dat je het als mens even doorhebt en je het bewust, echt als een besluit, uitzet. En daarna zet het zichzelf weer aan… Tot het moment van transformatie.
De totstandkoming van een structuur heeft dus een bepaalde volgorde
- Gevoelsmatige ervaring.
- Bevriezen van de energiestroom op een plek om de pijn niet te voelen.
- Blokkeren van een segment die gekoppeld is aan de geblokkeerde energiestroom.
- Invloed van deze blokkering op andere segmenten, bijvoorbeeld door over activering.
- Een blokkade-combinatie verstoort weer een ander, en de structuur krijgt richting.
- Karakterstructuur is gevormd (vanaf ongeveer 7 jaar).
Het helpt om de segmenten als een elastiekje te zien. Als je om vier vingers één elastiekje doet en spant tot een mooie rechthoek, en je laat er één vinger uit, dan verandert er veel meer dan dat er alleen een hoek wegvalt. Zo is het ook bij het menselijk lichaam. Als er bijvoorbeeld beneden in het lichaam bij één of meerdere segmenten een storing is ontstaan, zal er ook boven in het lichaam een verstoring ontstaan.
Een combinatie van ervaringen blijkt zo veel invloed te hebben op een jong mens, dat een kind met nagenoeg soortgelijke ervaringen (en dus verstoorde segmenten) een groot aantal herkenbare fysieke kenmerken ontwikkelt en dat de mensen met die fysieke kenmerken ook soortgelijke herkenbare psychische kenmerken bezitten.
Vijf structuren
Bij het scheiden van de unieke combinaties van verstoringen blijken er vijf hoofdstructuren te bestaan. Daarnaast onderscheiden we nog de laag van ‘het spel’, want elk mens speelt óf het spel van de lieverd óf dat van de bozerik. Deze wordt echter niet benoemd als één van de vijf structuren, omdat deze daar als een schil nog een keer overheen ligt.
Opbouw structuur
Het echte individu, de echte mens, is als een kern van liefde en wijsheid.
Daaromheen ligt een laag, een schil, die wij de karakterstructuur noemen. Deze is meestal opgebouwd uit meerdere delen omdat de mens in de jeugd een unieke mix gecreëerd heeft van karakterstructuren die samen ‘de structuur’ zijn gaan vormen.
Daaromheen ligt soms nog een 2e laag; dat is in meer of mindere mate de psychopathische karakterstructuur. Dat is weliswaar ook één van de vijf structuren, maar als deze aanwezig is ligt deze feitelijk over de anderen heen.
Dan als laatste de laag van de presentatie, het spel dat de persoon speelt. Er bestaan qua presentatie in het leven maar 2 rollen: die van de lieverd en die van de bozerik, waarbij de rolverdeling vastligt. De lieverd probeert in de gunst te komen van de bozerik, waarbij de bozerik de lieverd steeds opnieuw het gevoel geeft dat het nooit goed genoeg is.

De kern met de lagen; kern, structuur, 2e laag, presentatie
Het zou het mooiste zijn als interactie en communicatie tussen mensen altijd gebeurt van kern naar kern. In de praktijk wordt er uiterst actief gecommuniceerd van masker naar masker… De kern doet soms een beetje mee, maar meestal niet.
Verloop van de vorming van een karakterstructuur
• Moment van ontstaan.
• Trauma (fysiek of psychisch letsel).
• Geblokkeerde segmenten incl. betrokken chakra’s, organen, klachten.
• Energiestroom in chakra’s en aura niet meer authentiek.
• Mentaal denk- en voelpatroon (eigen conclusie, levensstrategie, levenshouding).
• Fysieke kenmerken.
• Structuur is gevormd en bepaalt nu de omgang van de karakterstructuur met de leef- omgeving (dus ook partner, kind, ouder etc.).
• Uitdaging om vrij te zijn.
De karakterstructuur is een masker
Het is een masker ontstaan om het voelen van pijn, veelal emotioneel, te vermijden.
Voor we verder gaan willen we benadrukken dat de term karakterstructuur niets te maken heeft met dat wat we het feitelijke karakter van de mens noemen. De karakterstructuur is de verdediging die het ego heeft gekozen om niets te voelen, om daadwerkelijke groei uit de weg te gaan en zich als aards ego te kunnen handhaven. Eigenlijk is de karakterstructuur datgene wat het ego gekozen heeft als masker om de echte persoon niet te laten zien, want het zou pijn kunnen doen. Pas als we het eindelijk aandurven ons masker te laten vallen, kan ons ware zelf opbloeien en kunnen we onze echte levenstaak gaan vervullen. Dit betekent dat het loslaten van het masker gepaard kan gaan met het toelaten van de pijn die al levenslang wacht achter al die gesloten deuren.
Dit lijkt een tegenstelling: Het loslaten van het ego en kiezen voor onze goddelijke kern zou toch geen pijn mogen veroorzaken? Deze tegenstelling bestaat niet en is slechts een illusie, een spel van het ego. Deze pijnen ontvluchten en vermijden we al ons hele leven en juist het niet willen voelen ervan maakte ons ziek en treurig en bang.
Juist het ontvluchten, doet ons gedurende ons hele leven lijden.
Onder het masker
Onder het masker, onder dat wat we de karakterstructuur noemen, zit het ware zelf. De echte ik, de echte jij. Door het masker stukje voor stukje bloot te leggen, krijgt de drager van het masker de keuze om dit los te laten, waardoor we als mens meer de kans krijgen onszelf te zijn, onze boosheden bloot te leggen zodat we geen projectiescherm meer nodig hebben, onze zogenaamde behoeftes los te laten opdat we ons als mens eindelijk echt vrij kunnen voelen in plaats van onszelf wijs te maken en te affirmeren dat we vrij zijn. Terwijl we dat meestal in het geheel niet zo voelen.
Het is niet zo dat je geheel ‘los bent van God of van je kern’ zolang je in je structuur zit. Je kunt er vanuit gaan dat je ooit zelf gekozen hebt voor de levensomstandigheden die ook weer jouw structuur bepalen. In die zin is het allemaal ervaring. Je hebt als mens echter de keus om op elk moment uit de mallemolen van pijn, angst, angst voor tekort, hebberigheid, jaloezie en verdriet te stappen en duidelijk te kiezen voor het licht. Het feit dat de mens keus heeft en alleen zichzelf weerhoudt van heling, stelt de mens voor een ogenschijnlijk heel makkelijke keus: laten we de illusie van het masker los (dat is één seconde werk!) of blijven we hangen in ons masker. Alhoewel transformatie kan gebeuren in een tiende seconde en dus zeker niet moeilijk is, doen velen het niet.
Velen zijn zeer gehecht aan de illusie van wie en wat men denkt te zijn.
Het masker is meestal een combinatie van twee of meerdere structuren
Elk mens heeft een hoofdstructuur in zich, en één of meerdere bij-structuren. Tijdens deze les gaan we anders leren kijken. We gaan kijken welke structuren we herkennen bij onszelf en bij elkaar. We gaan dit ook onderverdelen in percentages.
Wisselen tussen structuurdelen
Het is nuttig je bewust te zijn van de verschillende structuurdelen waar de karakterstructuur uit bestaat, omdat andere omstandigheden en gebeurtenissen er voor zorgen dat het accent naar een ander deel van je karakterstructuur wordt verlegd. Dan wordt echt een ander deel van iemands structuur geactiveerd en lijkt men opeens een geheel ander mens. Het ego denkt dat dit nodig is, om de gekwetste delen af te schermen, als afweerreactie. Sommige mensen switchen voortdurend tussen deze verschillende delen; per uur, per dag of week. Doordat men afhankelijk van diverse omstandigheden en gebeurtenissen wisselt tussen delen van de karakterstructuur, verandert zowel de manier van denken als de fysieke verschijning.
Veranderde denkwijze
Daarbij denk je aan de wijze waarop men reageert op anderen, maar ook de politieke voorkeur, soort vrienden, partner, woonplek, werk en alles wat te maken heeft met de praktische invulling van een mensenleven.
Veranderde fysieke verschijning
Daarbij kun je denken aan de houding, rechter, slomer, minder of juist meer pit, maar ook aan een ander figuur! Daarom kan iemand soms dikker worden een tijdlang, en dan opeens weer slanker worden rond de heupen. Een dunne buik, en een maand later weer een klein bol buikje. Het ene moment een slungelige indruk, en een half jaar later kaarsrecht met een strakke gezichtsuitdrukking. Een ander geactiveerd deel van je structuur verlegt namelijk het accent naar andere delen van je lichaam, dus zullen andere delen bevriezen, of juist behoefte krijgen aan ‘extra bescherming’ in de vorm van lichaamsvet. Zo krijgt het figuur een andere vorm.
Nut voor de healer en de cliënt
Door de karakterstructuur van onszelf als healer bloot te leggen kunnen we aan onszelf werken. Zo voorkomen we dat ons aura keer op keer weer zijn oude neigingen omzet in ‘niet voedende energiestromen’ en dat de chakra’s steeds weer in onbalans zijn. We worden dan – dat is de directe en indirecte beloning – niet alleen een betere healer, maar ook een beter mens.
Voor de cliënt is het nuttig dat wij als healer inzicht krijgen in de opbouw van de energiepatronen en daardoor veelal al weten waaraan we kunnen werken, en ook inzicht krijgen in de mentale patronen die de chakra’s en het aura van de cliënt steeds weer in onbalans brengen. Ook kunnen we de cliënt oefeningen meegeven die helpen om de structuur los te maken en deze uiteindelijk los te laten.
De structuur is bedoelt om te verbergen, maar maakt juist zichtbaar
Hoe meer we iets proberen te bedekken, hoe meer het voor de omgeving en de observeerder zichtbaar zal zijn… Door te kijken naar de unieke combinatie van structuren bij een persoon, krijgen we heel waardevolle en tot op dat moment verborgen informatie over de persoon. Alles wat men al die jaren, of soms bijna een heel mensenleven, probeerde te verbergen, wordt voor ons juist zichtbaar. Dat maakt de structuren ook heel waardevol.
Karakterstructuur brengt lijden met zich mee
Elk masker heeft zijn unieke rol
Elke structuur heeft een unieke ‘rol’, ofwel masker. De meeste mensen hebben een karakterstructuur die bestaat uit een mix van de hier beschreven vijf structuren.
De illusie dat het masker iets dient
De weerstand van het individu (de echte jij) tegen de karakterstructuur (het masker) is bij veel mensen vreemd genoeg heel klein, hoe ver het masker ook van het echte ik af staat. De reden hiervoor is dat men voelt of denkt dat deze rol helpt om zich staande te houden in de wereld.
Blindheid maakt dat je niet ziet dat het juist het masker is die om bescherming vraagt – het masker is namelijk het enige dat het masker beschermt tegen sterven
Helaas is het individu vaak niet in staat om te zien dat het juist het masker is dat het menselijk lijden met zich mee brengt. Dat het juist het masker is dat de echte jij geheel onderdrukt en soms zelfs vernietigt (het masker prefereert de dood boven ontmaskering). Zelfs het feit dat het masker verantwoordelijk is voor de vele ziektes die het creëert wordt gemakshalve vergeten.